De omzet kwam uit op 1,086 miljard euro tegen 1,07 miljard euro in de eerste
zes maanden van 2008. Het bedrijfsresultaat bedroeg 36 miljoen euro, 13,2
procent minder dan een jaar eerder. Onder de streep hield Sligro 27 miljoen
euro over tegen 29 miljoen euro in 2008. De lagere winst is volgens Sligro
geheel te wijten aan minder incidentele boekresultaten.

Marktgroei afnemen
Sligro verwacht voor de rest van het jaar dat de marktgroei in zowel de
groothandelbranche als de supermarktbranche zal afnemen. Het concern
verwacht echter dat de groothandelstak meer omzet zal behalen in de tweede
helft van 2009 dan een jaar eerder.

De groothandelstak zag de omzet stijgen van 699 tot 724 miljoen euro in de
eerste zes maanden. De supermarkttak verloor omzet, maar had minder winkels.
De autonome groei, de groei in verkopen zonder effecten van aankopen,
bedroeg 4,1 procent tegen 8,3 procent een jaar eerder.

Meer aandacht eigen merk
Het bedrijfsresultaat van de supermarkten was 1 miljoen euro negatief, tegen 3
miljoen in de plus vorig jaar. Analisten gingen er al vanuit dat de marges
bij de supermarkten onder druk zouden staan. De concurrentie is als gevolg
van de recessie hevig.

Volgens Sligro blijft desondanks de markt goed op peil. Het aantal bezoeken
aan een EM-Té of Golff-winkel neemt toe en de aandacht voor acties en eigen
merken is groter.

Reorganisatie
Het concern voert een reorganisatie door van de supermarkttak waarbij de twee
formules onder de vlag van EM-Té verder gaan. Vijftien winkels van de in
totaal 53 Golff-vestigingen zullen de overstap niet maken. De reorganisatie
van de supermarkttak moet leiden tot een winstmarge van 3 tot 3,5 procent en
tot een 15 miljoen eur hoger bedrijfsresultaat in 2011 voor de divisie.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl